Rusko a Port Súdán: zajištění ruské bašty v Rudém moři

V roce 2020 uzavřela Ruská federace a Súdán dohodu o zřízení námořní základny v přístavním městě Port Súdán na pobřeží Rudého moře. Tato dohoda okamžitě upoutala pozornost mezinárodního společenství – jednalo by se totiž o vůbec první ruskou námořní základnu nejen v oblasti Rudého moře, ale i na celém africkém kontinentu. Základna by tak výrazně zvýšila ruský vliv na jedné z nejdůležitějších světových námořních obchodních tras. Nicméně plány Moskvy od podpisu dohody narážejí na řadu významných překážek, které samotnou realizaci projektu zpomalují.

Rusko se dlouhodobě snaží posílit svůj vliv v oblasti Rudého moře, které je klíčovým strategickým regionem pro globální námořní obchod a místem střetu geopolitických zájmů. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 Moskva přišla o své důležité námořní základny v Adenu (Jemen), Berbeře (Somálsko) a na ostrově Nokra (Eritrea).  [1] V devadesátých letech pak Rusko procházelo vnitřní ekonomickou a politickou transformací, které s sebou nesly několik problémů, mimo jiné právě omezení schopnosti projektovat svou moc v zahraničí. 

Strategický význam Rudého moře v ruské námořní doktríně

Rudé moře má pro Ruskou federaci v současné době zásadní strategický význam, a to jak z obchodního, tak vojenského hlediska. Ruská angažovanost v této oblasti se zaměřuje na zajištění klíčových tras pro export ruských komodit, zejména zemědělských produktů, jako jsou obiloviny, a na ochranu ruských obchodních a vojenských zájmů v Africe. [2] Tato oblast, která je propojena s důležitými geopolitickými body, tzv. chokepoints (Suezský kanál a průliv Báb-al-Mandab), představuje významný uzel pro mezinárodní námořní dopravu a energetické toky. Přibližně 12 % světového obchodu prochází právě těmito vodami, což z Rudého moře činí jednu z nejdůležitějších obchodních cest světa. [3] [4]

Narušení lodní dopravy v průlivu Báb-al-Mandab, kudy denně prochází přibližně 8,8 milionů barelů ropy, včetně té ruské, by mohlo dramaticky zvýšit cenu této komodity a zároveň ohrozit ruskou strategii v rámci dohody OPEC+ o regulaci dodávek. [5] [6] Opakované útoky jemenských Húthíů na tankery v oblasti tohoto strategického průlivu, navzdory dohodám s Moskvou, navíc narušují snahy Ruska minimalizovat dopady západních sankcí na svůj energetický sektor. [7] [8] [9]

Vyznačení hlavních globálních námořních tras a chokepointů. Zdroj: Wikimedia Commons.

K pochopení ruské strategie v oblasti Rudého moře je zásadní se podívat na ruskou námořní doktrínu z roku 2022, která tuto oblast výslovně zmiňuje jako strategicky klíčovou. Z geopolitického hlediska má Rudé moře pro Rusko dva klíčové významy. Za prvé slouží jako významná logistická podpora pro operace v Perském zálivu, kde Rusko udržuje těsné vztahy s Íránem. Za druhé poskytuje přístup k Indickému oceánu, který je důležitý pro obchodní vazby, zejména s Indií. Tato oblast se tak stává nejen dopravním koridorem, ale také klíčovou součástí širší geopolitické a vojenské strategie Moskvy. [10] [11]

Zmiňovaná doktrína z roku 2022 navíc vznikla v době, kdy Rusko již čelilo četným omezením pohybu plavidel v Černém moři kvůli probíhající válce na Ukrajině. Sevastopol, tradiční klíčová základna ruské Černomořské flotily, byl de facto izolován poté, co byly Bospor a Dardanely uzavřeny několik dní po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022. Turecko k tomuto uzavření průlivů přistoupilo na základě Montreuxské úmluvy z roku 1936. V důsledku toho tak byl Rusku výrazně omezen přístup ke Středozemnímu, a právě Rudému moři. [12] [13] [14]

Obrázek zobrazuje geografickou polohu tureckých úžin, konkrétně Bospor (u Istanbulu) a Dardanely (u Çanakkale), které spojují Černé moře s Egejským mořem přes Marmarské moře. Úžiny jsou strategicky důležité pro lodní dopravu mezi Evropou a Asií. Zdroj: Wikimedia Commons.

Mezi další deklarované priority doktríny z roku 2022 patří mimo jiné posílení strategických vztahů s Indií, Íránem, Irákem a Saúdskou Arábií, rozvoj ruského námořního obchodu a udržování vojenské přítomnosti v regionu Indického oceánu prostřednictvím logistických základen. Tyto základny pak mají zajišťovat stabilitu a plynulost lodní dopravy, vůči jakýmkoliv potenciálním hrozbám, jako například pirátství. [15] [16]

Ruské neúspěchy při hledání námořní základny u Rudého moře

S nástupem Vladimira Putina k moci na začátku tohoto tisíciletí a následným prudkým ekonomickým skokem z 210 miliard dolarů HDP v roce 1999 na 2,3 bilionů dolarů HDP v roce 2013 (z velké části díky růstu příjmů z vývozu ropy a plynu), posílilo ruské sebevědomí na mezinárodní scéně a spolu s tím byly obnoveny také ruské snahy o vytvoření námořní základny v Rudém moři. [17]

Rusko se nejprve pokusilo obnovit svou námořní přítomnost v Jemenu, který leží u Adenského zálivu. V říjnu 2008 navštívil tehdejší předseda Rady Ruské federace Sergej Mironov Jemen a vyjádřil zájem o vybudování nové námořní základny, pravděpodobně opět v Adenu nebo na ostrově Sokotra. Základna zde by tak mohla hostit ruské námořní síly a posílit projekci ruské moci přes Suezský průplav, Rudé a Arabské moře, a získat tak přístup do Indického oceánu. Po svržení jemenského prezidenta Sáliha v roce 2012 a vypuknutí občanské války, která trvá od roku 2014, však Rusko tato jednání odložilo. [15] [18]

Džibutsko, kde, již mají své základny Čína, Francie, Itálie, Japonsko a USA, bylo další zvažovanou možností pro plánovanou ruskou základnu. Džibutsko je totiž díky své poloze u průlivu Báb-al-Mandab, spojující Rudé moře s Adenským zálivem, klíčovým bodem námořní dopravy z Asie dále do Evropy. V roce 2014 tak začala jednání o výstavbě námořní základny, a to přímo v hlavním městě, Džibuti. Zhoršení vztahů mezi USA a Ruskem téhož roku v důsledku anexe ukrajinského Krymu a vstupu ruských vojáků na území jižní a východní Ukrajiny však vedlo k tomu, že Spojené státy vyvinuly nátlak na vládu Džibutska ve snaze zamezit vybudování ruské základny. [10] Džibutsko, vědomo si důležitosti nejen své, ale ideálně i dlouhotrvající spolupráce s výše zmíněnými zahraničními partnery, nakonec žádost Ruské federace o vytvoření základny zamítlo. [15]

To následně vedlo ruskou diplomacii k jednáním s Eritreou, džibutským dlouholetým rivalem. [19] Jednání o základně v Assabu započala v roce 2018, dlouho však nevykazovala žádný pokrok. Roku 2023 pak ruský ministr zahraničí, Sergej Lavrov, deklaroval zájem vypracovat studie o možné alternativní základně, a to v přístavu Massawa, který se nachází blíže eritrejskému hlavnímu městu, Asmaře. [20] [21] Přestože jednání nebyla prozatím oficiálně ukončena, zůstává tato varianta námořní základny pouze v teoretické rovině.

Zmíněné neúspěchy vybudování kýžené základny lze z části přičítat nátlaku USA a EU na země ležící podél Rudého moře. [1] Čína na druhé straně údajně nabídla Rusku přístup ke své námořní základně v Džibutsku s cílem usnadnit nasazení ruských plavidel v Sýrii v krátkém čase. [22] Tento krok je odrazem hlubšího čínsko-ruského partnerství, jehož cílem je vyvážit vliv Západu v oblasti. Zároveň čínská podpora Ruska v syrském konfliktu odpovídá jejím zájmům, jelikož i Čína, podobně jako Rusko, stojí na straně Bašára Asada.

Na mapě jsou vyznačena klíčová strategická místa kolem Rudého moře, kde Rusko neúspěšně hledá vhodné místo pro zřízení vojenské základny. Vytvořeno autorem textu.

Port Súdán – další dílek do skládačky ruské strategie pro Afriku

Po neúspěchu ve snaze vybudovat novou námořní základnu v jiných částech Rudého moře se Rusko zaměřilo na Súdán, jenž se stal jednou z nejslibnějších možností. Jeho poloha je totiž výhodná nejen pro kontrolu dopravních tras v Rudém moři a případnému importu ruského zboží a surovin na africký kontinent, ale i pro jejich export do Ruské federace.

Prvotní jednání mezi bývalým súdánským prezidentem Omarem al-Bašírem a Vladimirem Putinem proběhla již v roce 2017, nepřinesla však žádné konkrétní závěry a dohody. Zájem Ruska o Súdán však postupně vzrostl po zmíněných neúspěšných jednáních s Eritreou a Džibutskem. Al-Bašírova nabídka umožnit Rusku výstavbu základny v Port Súdánu byla navíc pokusem získat vojenskou a politickou podporu pro udržení svého sankcionovaného režimu. Bašírův režim sice nakonec v dubnu 2019 padl [10] [18], vzájemná snaha o súdánsko-ruskou spolupráci však přetrvala.

Mapa ukazuje strategickou polohu Súdánu a jeho klíčového námořního přístavu Port Súdán na břehu Rudého moře, které poskytuje přístup k důležitým námořním trasám vedoucím k Africkému rohu a Indickému oceánu. Zdroj: Google Earth.

Součástí posilování vztahů bylo také postupné zapojení ruské skupiny PMC Wagner.  Ta vstoupila na území Súdánu již v roce 2017, a to na základě dohody mezi al-Bašírem a Putinem o posílení ekonomické a bezpečnostní spolupráce. [23] Jevgenij Prigožin, zakladatel a vůdce PMC Wagner, sehrál v tomto procesu významnou roli jako klíčový prostředník ruských zájmů v regionu. Po smrti Prigožina v srpnu 2023 prošla skupina reorganizací, a pod zastřešujícím jménem Africa Corps byla převedena pod kontrolu ruského ministerstva obrany. V Súdánu se Africa Corps zaměřují především na spolupráci s paramilitárními Jednotkami rychlé podpory (Rapid Support Forces – RSF), vedenými generálem Mohammedem Hamdanem Dagaloem, známým též jako Hemedti. [24] [25] [26]

Jednotky RSF přitom původně vznikly v roce 2013 s cílem potlačit protivládní povstání v Dárfúru. Postupně si však získaly větší autonomii, zejména díky ovládnutí lukrativních zlatých dolů, včetně dolu Džabal Amír. Africa Corps se snaží spolupráci s RSF využít k získání podílu na tomto zlatém bohatství, což již nyní výrazně přispívá ke zvýšení ruských finančních zdrojů. Po ruské invazi na Ukrajinu se spolupráce mezi Africa Corps a RSF, včetně dodávek zbraní pro Hemedtiho jednotky, výrazně zintenzivnila. Od února 2022 do roku 2023 tato spolupráce přinesla Kremlu přibližně 2,5 miliardy amerických dolarů. [25] [27]

Džabal Amír v západním Súdánu je klíčová oblast bohatá na zlato, která hraje důležitou roli v současné občanské válce. Na mapě jsou růžově označena území kontrolovaná SAF a zeleně oblasti pod kontrolou RSF. Ostatní barvy znázorňují území ovládaná dalšími ozbrojenými skupinami. Srpen 2024. Zdroj: Wikimedia Commons.

Průlom v jednáních o Port Súdánu

Dne 11. listopadu 2020 došlo k průlomu v jednáních mezi Súdánem a Ruskem, což vedlo ke vzniku předběžné dohody o zřízení logistické základny ruského námořnictva v Port Súdánu. Dne 17. listopadu 2020 prezident Putin tuto dohodu schválil, což otevřelo cestu k vytvoření logistické základny pro ruské námořnictvo na pobřeží Rudého moře. [18] [28]

Na súdánské straně ji předběžně odsouhlasila Přechodná suverénní rada, která vznikla po svržení dlouholetého prezidenta Omara al-Bašíra v dubnu 2019. Tuto přechodnou vládu tvořili jak civilní, tak vojenské složky, jež měly společně vést zemi v období po al-Bašírově režimu. Civilní část vedl tehdejší premiér Abdalla Hamdok. Vojenské křídlo vedl generál Abdel Fattah al-Burhan, velitel Súdánských ozbrojených sil (Sudanese Armed Forces – SAF). Spolupráce mezi oběma složkami byla klíčová pro stabilizaci země a přípravu na volby plánované na rok 2021, které se však již neuskutečnily. [29] [30]

Dohoda o ruské námořní základně přišla ve chvíli, kdy Súdán hledal způsoby, jak posílit svou pozici na mezinárodní, nebo přinejmenším regionální, scéně. Podle této dohody může Rusko v Port Súdánu rozmístit až 300 vojenských a civilních specialistů a zároveň čtyři válečné lodě, včetně těch s jaderným pohonem. Po vzájemné dohodě je možné tento počet ještě zvýšit. Ačkoli oficiálně má základna sloužit především k poskytování logistické podpory ruským lodím, včetně oprav, zásobování a doplňování paliva, je pravděpodobné, že její skutečný účel bude širší. Rusko se navíc zavázalo investovat do výstavby a rozvoje potřebné infrastruktury základny, čímž posílí svou přítomnost nejen v Súdánu, ale i v celé oblasti Rudého moře. Dohoda byla navržena na 25 let s možností prodloužení o dalších deset let, avšak dosud nedošlo k její ratifikaci. [10] [28] [31]

Aktuální stav rusko-súdánské dohody

Realizace dohody o zřízení ruské námořní základny v Port Súdánu, schválené v roce 2020, naráží na řadu překážek. Jedním z hlavních důvodů zdržení je opakované odkládání ratifikace smlouvy súdánskou vládou. [32] V roce 2021 Súdán odložil ratifikaci smlouvy o základně, oficiálně s odůvodněním, že je potřeba nového parlamentního schválení. [33]

Plánované řádné demokratické volby však byly překaženy vojenským převratem, který téhož roku sesadil premiéra Abdallu Hamdoka. Moc převzaly SAF pod vedením generála Abdel Fattaha al-Burhana, s podporou Hemedtiho a jeho jednotek RSF. Ačkoli mezinárodní tlak vedl k návratu Hamdoka do úřadu premiéra, jeho pravomoci byly značně omezeny, což nakonec vedlo k jeho rezignaci v lednu 2022. [34]

Když v únoru 2022 narůstala nervozita Ruska z pokračujících odkladů ratifikace dohody, Hemedti zamířil do Moskvy. Těsně před vypuknutím ruské invaze na Ukrajinu zde jednal o podrobnostech smlouvy a snažil se posílit vzájemné vztahy obou zemí. Během své návštěvy se setkal s předními ruskými představiteli, včetně ministra zahraničí Sergeje Lavrova. Za povšimnutí stojí, že jeho delegace neobsahovala zástupce SAF [35], nakolik to byl však al-Burhan, který dohodu osobně s prezidentem Putinem dojednával v roce 2019 na Rusko-africkém summitu v Soči.

Ruský ministr zahraničních věci Sergej Lavrov s Hemedtim (nahoře) a s al-Burhanem (dole). Zdroj: Mid.ru.

V květnu 2023 situace v Súdánu vyeskalovala do vypuknutí občanské války mezi generálem al-Burhanem a Hemedtim, což bylo důsledkem dlouhodobě narůstajícího napětí mezi bezpečnostními složkami státu. Hlavní příčinou konfliktu byl plán začlenit polovojenské RSF, vedené Hemedtim, do SAF. Snaha o integraci RSF do armády se tak stala rozbuškou, která vyústila v otevřený konflikt mezi oběma mocenskými frakcemi. [24] [34]

Je však potřeba vnímat, že Rusko i navzdory těmto vnitropolitickým komplikacím nadále upevňuje svůj vliv v Súdánu a v probíhající občanské válce se stále více přiklání na stranu generála al-Burhana a jeho SAF. Ačkoli se Kreml zpočátku konfliktu snažil balancovat mezi vztahy s SAF a RSF, mimo jiné i prostřednictvím dodávek zbraní RSF, situace se změnila. Zprávy z roku 2024 odhalují pravidelná přistání ruských vojenských letadel a tankerů s palivem v Port Súdánu, což naznačuje ruskou podporu SAF, které v současnosti kontrolují právě Port Súdán. [36]

Koncem května Ruská federace pak SAF oznámili své plány na uzavření nových vojenských a hospodářských dohod, které mají dále prohloubit jejich vzájemnou spolupráci. Tento vývoj naznačuje, že Moskva nyní preferuje otevřenou podporu SAF, a to s cílem posílení svého širšího geopolitického vlivu v regionu. [37]

Pohled na přístav v Port Súdánu. Zdroj: Wikimedia Commons.

Ohrožení ruských plánů v Port Súdánu

Největší hrozbou pro ruské plány je současná politická nestabilita způsobená probíhající občanskou válkou. Intenzivní boje v hlavním městě Chartúmu donutily al-Burhana přesunout své sídlo do Port Súdánu. Aby Rusko mohlo nadále využívat tohoto přístavu, mimo jiné i pro export zmíněného zlata, musí jednat právě s touto frakcí. Hemedtiho RSF mezitím ovládá většinu jihozápadní části Súdánu. [24]

Jedním z dalších rizik, které může ohrozit ruské zájmy, je také otevřenost SAF k jednání s dalšími státy. Generálporučík SAF Jasser al-Atta například zdůraznil, že Súdán je ochoten jednat s USA, Saúdskou Arábií a Egyptem, což by mohlo vést k tzv. „džibutskému scénáři“. Tento scénář by znamenal, že Súdán nakonec upřednostní spolupráci s jinými mocnostmi před Ruskem. Představitelé SAF se navíc distancovali od plánů na výstavbu plnohodnotné námořní základny, přičemž tvrdí, že by mělo jít pouze o logistické zařízení a místo pro doplňování paliva. [37]

Budoucí směřování rusko-súdánských vztahů tak bude záviset na vnitřním vypořádání distribuce moci ve státu a nastavení alespoň elementární stability. Důležitá bude také ochota budoucího oficiálního vedení Súdánu pokračovat ve spolupráci s Ruskem a konečně také samotná ratifikace smlouvy, která už čtvrtým rokem leží na stole.  Závěrem lze konstatovat, že ačkoliv Rusko má jasné plány pro region Indického oceánu a Rudého moře, jejich realizace zatím zůstává nejistá a čelí mnoha výzvám.


Editor článku: Stanislav Šturdík, Veronika Zwiefelhofer Čáslavová

Zdroje

[1] Ramani, S. (2020, December 7). Russia’s Port Sudan naval base: A power play on the Red Sea. Royal United Services Institute. Retrieved from https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/russias-port-sudan-naval-base-power-play-red-sea

[2] Reuters. (2024, February 21). Russia says it shipped 200,000 tonnes of free grain to six African countries. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/markets/commodities/russia-says-it-shipped-200000-tonnes-free-grain-six-african-countries-2024-02-20/

[3] Čeřovský, M. (2024, May 24). Rivalita v Rudém moři: Střet globálních i regionálních mocností. Security Outlines. Retrieved from https://www.securityoutlines.cz/rivalita-v-rudem-mori-stret-globalnich-i-regionalnich-mocnosti/

[4] Kamali, P., Koepke, R., Sozzi, A., & Verschuur, J. (2024, July 3). Red Sea Attacks Disrupt Global Trade. Retrieved from https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2024/03/07/Red-Sea-Attacks-Disrupt-Global-Trade

[5] Ramani, S. (2021, September 2). Russia’s Growing Ambitions in the Red Sea Region. Royal United Services Institute. Retrieved from https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/policy-briefs/russias-growing-ambitions-red-sea-region

[6] U.S. Energy Information Administration. (2023, December 4). Red Sea chokepoints are critical for international oil and natural gas flows. Retrieved from https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=61025

[7] Bockmann, M. W. (2024, January 10). Russia oil exports uninterrupted by escalation in Houthi attacks. Lloyd’s List. Retrieved from https://www.lloydslist.com/LL1147892/Russia-oil-exports-uninterrupted-by-escalation-in-Houthi-attacks

[8] Reuters. (2024, January 12). Houthis mistakenly target tanker carrying Russian oil, security firm says. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/world/middle-east/houthis-mistakenly-target-tanker-carrying-russian-oil-ambrey-report-2024-01-12/

[9] The Maritime Executive. (2024, May 18). Houthi Attack Damages Shadow Fleet Tanker Carrying Russian Oil. Retrieved from https://maritime-executive.com/article/houthi-attack-damages-shadow-fleet-tanker-carrying-russian-oil

[10] Gurjar, S. (2022). Russia Returns to the Indian Ocean: Exploring the Expanding Strategic Presence. India Quarterly: A Journal of International Affairs, 78(3), 413–430. https://doi.org/10.1177/09749284221108256

[11] Námořní doktrína Ruské federace. (2022). Retrieved from https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/official_documents/1688734/

[12] ČTK. (2024, June 23). Ukrajina udeřila na Sevastopol, Kreml viní USA. Seznam Zprávy. Retrieved from https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-ukrajina-uderila-na-sevastopol-kreml-vini-usa-254462

[13] Fisher, M., & Shevchenko, V. (2023, September 22). Ukraine hits HQ of Russia’s symbolic Black Sea navy. BBC. Retrieved from https://www.bbc.com/news/world-europe-66887524

[14] Khatsenkova, S. (2023, November 3). Fact-check: Is the Turkish Navy blocking Russian ships from crossing the Bosphorus Strait? Euronews. Retrieved from https://www.euronews.com/my-europe/2023/11/03/fact-check-is-the-turkish-navy-blocking-russian-ships-from-crossing-the-bosphorus-strait

[15] Klyszcz, I. U. K. (2020, November 10). Russia’s Thwarted Return to the Red Sea. Retrieved from https://orientxxi.info/magazine/russia-s-thwarted-return-to-the-red-sea,4283

[16] Námořní doktrína Ruské federace. (2022). Retrieved from https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/official_documents/1688734/

[17] Aris, B., & Tkachev, I. (2019, August 19). Long Read: 20 Years of Russia’s Economy Under Putin, in Numbers. The Moscow Times. Retrieved from https://www.themoscowtimes.com/2019/08/19/long-read-russias-economy-under-putin-in-numbers-a66924

[18] Blank, S. (2022). Gunboat diplomacy à la Russe: Russia’s naval base in Sudan and its implications. Defense & Security Analysis, 38(4), 470–489. https://doi.org/10.1080/14751798.2022.2122204

[19] Baloi, A. M. (2021, April 15). Naval Expansionism: Russian Naval Base in Eritrea. Retrieved from https://greydynamics.com/insight/naval-expansionism-russian-naval-base-in-eritrea/

[20] PISM. (2018, September 3). Perspektywy wyjścia Erytrei z izolacji międzynarodowej. Retrieved from https://www.pism.pl/publikacje/Perspektywy_wyj_cia_Erytrei_z_izolacji_mi_dzynarodowej

[21] Interfax. (2023, January 27). Russia interested in logistics potential of Massawa port in Eritrea. Retrieved from https://interfax.com/newsroom/top-stories/87336/

[22] Nation Africa. (2023, June 26). Russia’s enhanced naval interest in Djibouti is straining regional geopolitics. Retrieved from https://nation.africa/africa/news/russia-s-enhanced-naval-interest-in-djibouti-is-straining-regional-geopolitics-4284832

[23] Obaji, P., Jr. (2023, May 22). Sudan: Russia’s Wagner Group and the grab for power and gold. DW. Retrieved from https://www.dw.com/en/pmc-russias-wagner-group-in-sudan-gold-military-junta/a-65439746

[24] Karr, L. (2024, May 31). AFRICA FILE, MAY 31, 2024: RUSSIAN RED SEA LOGISTICS CENTER IN SUDAN. ISW. Retrieved from: https://www.understandingwar.org/backgrounder/africa-file-may-31-2024-russian-red-sea-logistics-center-sudan

[25] Middle East Eye. (2024). Russia hedges bets by supporting both sides in Sudan war. Retrieved from https://www.middleeasteye.net/news/russia-sudan-war-saf-rsf-hedges-bets-both-sides-support

[26] Elbagir, N., Mezzofiore, G., Qiblawi, T., & Arvanitidis, B. (2023, April 21). Exclusive: Evidence emerges of Russia’s Wagner arming militia leader battling Sudan’s army. CNN. Retrieved from https://www.cnn.com/2023/04/20/africa/wagner-sudan-russia-libya-intl/index.html

[27] Knipp, K. (2024, June 16). Russia’s military presence in Sudan boosts Africa strategy. DW. Retrieved from https://www.dw.com/en/russias-military-presence-in-sudan-boosts-africa-strategy/a-69354272

[28] Publié par Arnaud Peyronnet (2021, March 6). Sudan, Russia’s new gateway to Africa and the Indian Ocean. Fondation Méditerranéenne D’Études Stratégiques – Information À Caractère Stratégique Et Réflexions Sur Les Enjeux De Sécurité Et De Défense. Retrieved from https://fmes-france.org/sudan-russias-new-gateway-to-africa-and-the-indian-ocean/

[29] United Nations. (2019, August 26). Sudan’s new transitional government presents chance to restore long-term stability in Darfur, United Nations, African Union officials tell Security Council. United Nations Meetings Coverage and Press Releases. Retrieved from https://press.un.org/en/2019/sc13929.doc.htm

[30] U.S. Department of State. (2019). 2019 country reports on human rights practices: Sudan. Retrieved from https://www.state.gov/reports/2019-country-reports-on-human-rights-practices/sudan/

[31] Dohoda mezi Ruskou federací a Súdánskou republikou o zřízení logistického bodu pro ruské námořnictvo na území Súdánské republiky. (2020). Retrieved from https://docs.cntd.ru/document/573037823 [Dostupné s VPN]

[32] Al Jazeera. (2023, September 18). Where do Morocco and Sudan relations stand with Israel? Retrieved from https://www.aljazeera.com/news/2023/9/18/where-do-morocco-and-sudan-relations-stand-with-israel

[33] Militarnyi. (2024, February 13). Russian Navy Base in Sudan Postponed Indefinitely. Retrieved from: https://mil.in.ua/en/news/russian-navy-base-in-sudan-postponed-indefinitely/

[34] BBC News. (2023, April 24). Sudan: Why has fighting broken out there? Retrieved from https://www.bbc.com/news/world-africa-65284948

[35] McGregor, A. (2023, November 14). Russia in the Red Sea: Converging Wars Obstruct Russian Plans for Naval Port in Sudan (Part Three). Jamestown. Retrieved from https://jamestown.org/program/russia-in-the-red-sea-converging-wars-obstruct-russian-plans-for-naval-port-in-sudan-part-three/

[36] Rickett, O., & Amin, M. (2024, May 6). Russia moves to play both sides in Sudan war. Retrieved from: https://www.middleeasteye.net/news/russia-sudan-war-saf-rsf-hedges-bets-both-sides-support

[37] ADF. (2024, June 25). Sudanese Armed Forces Agrees to Russian Red Sea Base in Exchange for Weapons. Retrieved from: https://adf-magazine.com/2024/06/sudanese-armed-forces-agrees-to-russian-red-sea-base-in-exchange-for-weapons/

Štítky: